Stage- en afstudeerplaatsen

Laatst bijgewerkt op 24 maart 2016

 

  • Het hele jaar door (behalve de week tussen Kerst en Oud- en Nieuwjaar) is het scholingsproject van de NCS open en een ontzettend leuke stageplek voor toekomstige basisschoolleerkrachten. In overleg met de stagebegeleider van je opleiding en de NCS kan een passende stage opdracht worden vastgesteld. Binnen het project zijn zo veel taken dat het moeilijk wordt om een exacte taakomschrijving te geven. Zaken die ‘opgepakt’ moeten worden zijn:
    • Assistentie tijdens de ochtendlessen. Dit kunnen algemene taken zijn, maar er is ook ruimte om lessen over te nemen en als zelfstandig leerkracht op te treden.
    • Individueel assistente. Sommige kinderen kunnen nog niet goed functioneren in de klassituatie. Zij worden dan apart genomen en met hen worden individueel bepaalde leermomenten ingelast.
    • Sport en spelactiviteiten. Kinderen uit deze doelgroep hebben een korte concentratieboog. Sommige gaan na een kwartiertje al “keten” Er zit dus veel afwisseling in het lesprogramma en voor een deel maakt ook sport en spel daar deel van uit.
    • Lessen “leren” aan de lokale leraren. Hoewel we een dvd speler in de klas hebben en kunnen werken met programma's als Sesamstraat (in het Engels uiteraard) is het niet “eigen” voor de lokale leraren om met dit soort middelen te werken. Een enthousiaste stagiaire uit het westen kan dus allerlei nieuwe leermethodieken achterlaten aan de lokale leerkachten die daar zeker voor open staan.
    • Leeshulp. Veel van de kinderen hebben grote moeite om een lesprogramma in het Engels te volgen en ze hebben extra hulp nodig om het Engels te leren lezen en begrijpen. Doorgaans gebeurt dit individueel, maar er zijn ook allerlei andere activiteiten te bedenken en in te vullen.
    • Creatieve activiteiten Zowel tijdens het ochtendprogramma als middagprogramma zijn de kinderen erg geinteresseerd om creatief bezig te zijn. Dat varieert van “knippen en plakken” tot stoepkrijten, vouwen, kleuren, tekenen en alles wat verder maar denkbaar is.
    • Samenstellen thema programma's. Stel een weekprogramma op voor de beroepskracht omtrend een thema (bv circus, vuur, water, milieu etc.

 

  • Voor een basisschool in Tamale zoeken wij studenten Pedagodiek. De opdracht bestaat uit 1-op-1 begeleiden van enkele leerlingen met leerproblemen door uiteenlopende redenen en het begeleiden van de leerkrachten met betrekking tot het begeleiden van (deze) kinderen.

 

  • Voor meerdere basisscholen in Tamale zijn wij op zoek naar enthousiaste studenten die hun steentje zouden willen bijdragen aan een creatievere, speelsere en meer uitdagende leerplek voor kinderen dan wat men tot nu toe hier gewend is. Op de meeste basisscholen is de onderwijskracht nog echt 'de baas met het stokje' en niet de begeleider van de leerlingen zoals wij die in Nederland kennen. Er zijn nu echter scholen die naar een andere manier zoeken en daar hulp bij vragen. Ze zoeken hulp bij het begeleiden van de leerkrachten en het vinden van de juiste educatieve leermiddelen voor de vervolgjaren. 

 

  • Voor een basisschool in Tamale zijn wij op zoek naar studenten die van aanpakken weten. Het hoofd van de school zegt: "Er is voor iedereen die wil werken genoeg werk!". O.a. studenten Sport, Pedagogiek & Pabo.

 

  • Voor medische laborantstudenten hebben wij een uitstekende werkplek in een ziekenhuis in Tamale.

 

  • Voor een modelboerderij zijn wij op zoek naar studenten die een irrigatiesysteem kunnen bedenken en plaatsen. Deze opdracht is buiten Tamale.

 

  • Voor 'Ghana Institute of Linguistics, Literacy and Bible Translation' zijn wij op zoek naar studenten op bachelor- en masterniveau die o.a. kunnen helpen bij het tot stand komen van woordenboeken in de lokale talen.

 

  • Voor 'New Life College' (ICT opleiding)  zijn wij op zoek naar een enthousiaste, zelfstandig werkende ICT-er. De opdracht wordt in overleg met jou, je school en de directeur van New Life College vastgelegd.